2020 m. trečiąjį ketvirtį įvykdyta viešųjų pirkimų už 1,361 mln. Eur, iš kurių - 65,2% (887,3 mln. Eur) pirkimų sudarė statybos darbai.

Antrąjį šių metų ketvirtį įvykdytų statybos darbų viešųjų pirkimų vertė sudarė 491,7 mln. Eur.

Lietuvos statybininkų asociacija (LSA) atkreipia dėmesį, jog valstybei didinant statybos darbų viešųjų pirkimų apimtis, turėtų būti eliminuojamas mažiausios kainos kriterijus ir vertinami konkursuose dalyvaujančių statybos įmonių techniniai ir finansiniai pajėgumai, mokamas darbo užmokesčio vidurkis, taip pat ar įmonė turi sutartis su reikalingu kiekiu statybos srities darbuotojų, galinčių atlikti numatytus darbus.

Šiandien valstybinių projektų įgyvendinime jaučiami signalai, liudijantys apie reikšmingas spragas viešųjų pirkimų procese: konkursus laimi statybos bendrovės, neturinčios pajėgumų įgyvendinti projektus. Ryškiausi pavyzdžiai - Kauno S. Dariaus ir S. Girėno stadiono statybos, Vilniaus Gedimino kalno rekonstrukcija, Vilniaus kogeneracinės jėgainės statybos. Pastarajame projekte veiklą stabdo pagrindinė objekto statytoja, Lenkijos bendrovė „Rafako“, palikdama milijoninius įsiskolinimus Lietuvos statybų įmonėms už jau atliktus didelės apimties subrangos darbus ir sukeldama neigiamą poveikį visai projekte dalyvavusių vietinės rinkos įmonių grandinei.

Pagrindinės ydos, kamuojančios viešųjų pirkimų procesą ir lemiančios komplikuotą projektų įgyvendinimą – mažiausios kainos kriterijus, žema projektavimo darbų kokybė, finansinio tvarumo ir garantinių prievolių neužtikrinimas, statinio informacinio modeliavimo (BIM) ir elektroninio statybos darbų žurnalo netaikymas, standartizuotų sutarčių nebuvimas ir neįvertinimas, ar įmonė apskritai yra pajėgi atlikti darbus.

LSA prezidentas Dalius Gedvilas pažymi, kad pasirinkusi paslaugos teikėją, kuris pirkimų metu pasiūlė mažiausią kainą, valstybė rizikuoja mokėti du kartus. Šiandien viešuosiuose pirkimuose siekiama momentinės naudos: perkančiosios organizacijos, užsakydamos pigiausią produktą, vis dar neįvertina, kokios pasekmės gali laukti rytoj. Tariami sutaupymai perkant už mažiausią kainą, vėliau išleidžiama daug lėšų stabdant ir „konservuojant“ neužbaigtas statybas, prarandant darbų kokybės garantijas bei iš naujo atliekant viešųjų pirkimų procedūras.

Informacija apie 2020 m. trečiajį ketvirtį įvykdytus viešuosius pirkimus ČIA.