KADA 2022 m. rugsėjo mėn.
KAM LR Aplinkos ministerijai
DĖL LR Statybos įstatymo pakeitimo projekto
APRAŠYMAS

Asociacija siūlo tikslinti parengtą įstatymo projektą:

I. Dėl statybos „ūkio būdu“

Asociacija palaiko iniciatyvą peržiūrėti statybos „ūkio būdu“ reguliavimą, kadangi „ūkio būdu“ vykdoma statyba dažnai pažeidžia viešąjį interesą: neužtikrinama darbų sauga, statinio kokybė bei kokybės garantijos (jeigu statinys vėliau parduodamas), sukuriamos prielaidos nesąžiningai rinkos dalyvių konkurencijai. 

 

Asociacijos siūlomos įstatymo korekcijas dėl „ūkio būdo“:

1. Visiškai naikinti „ūkio būdą“ ir atsisakyti šios sąvokos vartojimo Statybos įstatyme. 

2. Statybos įstatyme aiškiai atskirti, kada kalbama apie fizinį asmenį kaip statytoją, o kada - apie fizinį asmenį kaip apie rangovą, t.y. nepainioti šių statybos dalyvių.

3. Sustiprinti ir  akcentuoti galiojančio Statybos įstatymo 18 str. 9 d. nuostatą, kad jei statytojas (fizinis ar juridinis asmuo) darbus atlieka savo jėgomis, tai jis yra tuo pačiu ir rangovas, todėl turi visas rangovo pareigas, įskaitant ir pareigą suteikti kokybės garantiją statinio perleidimo atveju. 

4. Atsisakyti Projekto 5 straipsnyje siūlomo fizinio asmens artimųjų dalyvavimo statyboje reguliavimo. Asociacijos nuomone, Statybos įstatymas neturėtų orientuotis į talkų reglamentavimo pavyzdžius žemės ūkyje ar prekyboje su verslo liudijimu, nes šios sritys (žemės ūkis ir smulkusis verslas) yra remiamos valstybės, todėl šiose srityse yra įteisinta artimų asmenų dalyvavimo galimybė. 

Artimų asmenų dalyvavimo statyboje įforminimui visiškai pakanka galiojančiuose teisės aktų numatytų galimybių (pvz. sudaryti neatlygintinę arba atlygintinę vienkartinių paslaugų sutartį arba darbo sutartį arba įforminti individualią veiklą, priklausomai nuo konkrečių poreikių). Joks specialus talkų statyboje reguliavimas nėra reikalingas, nes tik provokuos ir didins galimybes slėpti nelegalų darbą komercinėje individualių namų statybos rinkoje.

5. Siekiant kelti kokybę individualių namų statybos rinkoje ir apsaugoti tokių namų pirkėjus, būtina stiprinti tokių namų statybos techninę priežiūrą. Techninė priežiūra individualių gyvenamųjų namų statyboje turėtų būti privaloma, nepriklausomai nuo namo ploto.

 

II. Dėl rekonstravimo sąvokos

Asociacija palaiko iniciatyvą peržiūrėti rekonstravimo sampratą, kadangi prisidengiant rekonstravimu neretai vykdoma nauja statyba, kas pažeidžia viešąjį interesą ir sukuria prielaidas nesąžiningai rinkos dalyvių konkurencijai. Tačiau pateikti rekonstravimo požymiai nėra išsamūs ir visapusiškai apgalvoti. Todėl šiuo klausimu būtina tęsti diskusijas su sektoriaus asociacijomis.

 

III. Dėl pastatų paskirties pažeidimų

Asociacija palaiko iniciatyvą spręsti statinių paskirties pažeidimus, t.y. kai statomi ne daugiabučiai pastatai, kurie vėliau faktiškai parverčiami daugiabučiais. Tokia ydinga praktika pažeidžia viešąjį interesą ir sukuria prielaidas nesąžiningai rinkos dalyvių konkurencijai.

 

Asociacija atkreipė ministerijos dėmesį, kad šią problemą siekiama spręsti projektavimo ir statybą leidžiančio dokumento išdavimo stadijoje. Tačiau daugeliu atveju tik pastato eksploatavimo stadijoje pasimato, kad pastatas faktiškai yra daugiabutis. Todėl asociacija siūlome stiprinti valstybės institucijų teisines galimybes eksploatavimo stadijoje pripažinti, kad pastatas naudojamas kaip daugiabutis ir uždrausti tokio pastato eksploataciją.