KADA

2023 m. rugsėjo mėn.

KAM

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai

DĖL

Ydingos praktikos, kai statyba organizuojama be generalinio rangovo

APRAŠYMAS

Asociacija atkreipė ministerijos dėmesį į nepakankamą teisinį reglamentavimą ir dėl to susiformavusią ydingą praktiką, kai sudėtingų statinių statyba organizuojama be generalinio rangovo, t.y. statytojui samdant atskirus pavienius rangovus atskiriems darbams atlikti. Tokią praktiką taiko statytojai - fiziniai asmenys (dažniausiai komercinėje individualių gyvenamųjų namų statyboje), taip pat statytojai-vystytojai (patys samdydami atskirus rangovus arba pavesdami tai atlikti jų vardu veikiantiems statybos valdytojams).

Įstatymai išsamiai nereguliuoja situacijos, kai statytojas samdo atskirus rangovus, visiškai nesant generalinio rangovo. Tačiau sisteminė teisės aktų analizė rodo, kad taikant tokį statybos organizavimo modelį, nėra įgyvendinama arba įgyvendinama nepilnai visa eilė imperatyvių statybą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

Rangovo funkcijos apima ne tik statybos darbų atlikimą, bet ir darbų organizavimą, darbų saugos užtikrinimą, statybvietės, dokumentų, procesų bei kokybės valdymą bei kitų aukščiau nurodytų rangovo pareigų įvykdymą. Atitinkamai statytojas, kuris statinio statybos dabų atlikimui pasitelkia kelis rangovus (be generalinio rangovo) faktiškai pats vykdo bent dalį šių rangos funkcijų.

Todėl asociacija siūlo teisės aktuose sudėti labai aiškius akcentus:

1) apibrėžti „generalinio rangovo“ statusą, kad būtų galima atskirti statybos vykdymo būdus, ar statyba vykdoma pasitelkiant generalinį rangovą ar statyba vykdoma be generalinio rangovo statytojui pasitelkiant daugiau kaip 1 rangovą;

2) jeigu statant statinį dalyvauja daugiau kaip 1 rangovas ir statytojas nepasamdo generalinio rangovo, tokiu atveju laikytina, kad pats statytojas turi rangovo pareigas. Tokiu atveju analogiškai kaip vykdant statybą ūkio būdu, būtina numatyti, kad jeigu statytojas statybą vykdo be generalinio rangovo pasitelkdamas daugiau nei vieną rangovą, statytojas laikomas ir generaliniu rangovu bei turi teisės aktuose nustatytas statytojo (užsakovo) ir rangovo pareigas.

Siekiant išvengti dviprasmiško interpretavimo, kokias rangovo pareigas turi statytojas, būtina patikslinti, kad statytojas turi visas teisės aktų nustatytas statytojo ir rangovo pareigas, įskaitant pareigą tenkinti kvalifikacinius reikalavimus, turėti ypatingojo statinio rangovo atestatą, drausti civilinę atsakomybę, užtikrinti saugų darbą, gaisrinę saugą ir aplinkos apsaugą bei tinkamas darbo higienos sąlygas statybvietėje ir statomame statinyje, o statinio perleidimo atveju atsakyti statinio (jo dalies) įgijėjui už statinio sugriuvimą ar defektus;

3) „Infostatyboje“ turi būti privalomai užpildoma grafa „Generalinis rangovas“, kurioje būtų automatizuota patikra, ar įvestoji įmonė (statytojas ar atitinkamai generalinis rangovas) turi ypatingojo statinio rangovo atestatą.

Jeigu statytojas nepasamdo generalinio rangovo, tokiu atveju turi būti galimybė grafoje įrašyti, kad generalinio rangovo pareigas vykdo statytojas;

4) jeigu statyba yra sustabdoma, statytojas pats privalo užtikrinti saugą statybvietėje, gretimos aplinkos apsaugą, statybvietėje esančių medžiagų sandėliavimą, dokumentų išsaugojimą ir pan. Atnaujinant darbus po sustabdymo, taikytinos tos pačios nuostatos, kurios paminėtos aukščiau.