KADA

2023 m. lapkričio mėn.

KAM

Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komitetui

DĖL

LR statybos įstatymo pakeitimo projekto

APRAŠYMAS

Asociacija kartu su Projektų ekspertizės ir gaisro saugos įmonių asociacija, Lietuvos statybos inžinierių sąjunga ir Lietuvos projektavimo įmonių asociacija išreiškė nepritarimą projektų ekspertizės veiklos liberalizavimui, panaikinat ekspertizės įmonių atestavimą ir suteikiant teisę šią veiklą vykdyti fiziniams asmenims.

Neįsivaizduojama, kaip fiziniai asmenys galėtų atlikti projekto bendrąją ekspertizę, nes ši ekspertizės rūšis apima daug skirtingų profesinių sričių ir reikalauja daugelio žmonių tarpusavio sąveikos. Asociacijų nuomone, ydinga būtų daugelio kvalifikacinių sričių kompetencijų reikalaujantį kompleksinį darbą pavesti fiziniams asmenims. Ekspertavime privaloma peržiūrėti visumą, o ne vien apsiriboti savo projekto dalimi.

Kadangi vienas fizinis asmuo objektyviai negali atlikti projekto bendrosios ekspertizės, todėl liberalizuota rinka provokuos fizinius asmenis jungtis į laikinas grupes pagal jungtinės veiklos ar kitokio „bendradarbiavimo“ sutartis, kas de facto yra paslėpta įmonės forma, nors de jure bus laikoma fizinio asmens individualia veikla su ženkliai mažesniais mokesčiais. Tokios fizinių asmenų grupės (skirtingai nuo įmonių) neturės vidinės kokybės kontrolės bei subordinacijos sistemos, veiks laikinai ir neturės jokio intereso investuoti į save.

 

KADA

2023 m. spalio mėn.

KAM

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai

DĖL

Statybinių atliekų tvarkymo taisyklių pakeitimo projekto

APRAŠYMAS

Asociacija siūlo ministerijai organizuoti teisės akto projekto aptarimą su statybos sektoriaus bendruomene, kadangi nėra aiškus ministerijos siūlomas statybinių atliekų panaudojimo algoritmas:

  1. Projekte naudojamas terminas "perdirbtas statybinis užpildas" nesuderintas su kitais teisės aktais ir standartais. "Užpildai"  naudojami betonui, asfaltui ir asfalto mišiniams, jie turi nustatytas griežtas kontrolės taisykles pagal Reglamentuojamų statybos produktų sąraše nurodytus standartus. Vertėtų naudoti kitokį terminą, pvz. "birieji inertiniai mišiniai".
  2. Projektas leidžia nebesilaikyti jau taikomų standartų reikalavimų biriesiems mišiniams, o vietoje to vykdyti neaiškiai apibrėžtą "stebėseną", ir vietoje standartuose nustatytų Eksploatacinių savybių deklaracijos pateikti tik "nebelaikymo atliekomis atitikties deklaraciją". 
  3. Naujieji statybos produktai - "perdirbti statybiniai užpildai" bus visiškai netinkami naudoti pagal jų paskirtį statyboje, o pakeitimai gerokai palengvins nelegalių atliekų perdirbėjų veiklą.
  4. Rinkai reikia tvarkos, kaip atliekas paversti statybos produktais. Tačiau tvarka turi remtis tais pačiais  principais, kaip ir visų statybos produktų kontrolė bei sertifikavimas ar savybių deklaravimas.

 

KADA

2023 m. rugsėjo mėn.

KAM

Viešųjų pirkimų tarnybai

DĖL

Ydingos viešųjų pirkimų praktikos taikant aplinkos apsaugos kriterijus

APRAŠYMAS

Asociacija, siekdama sąžiningos statybos įmonių konkurencijos, atkreipė VPT dėmesį į žaliųjų pirkimų problematiką. Asociacija gauna iš savo narių pranešimus apie ydingą pirkimų praktiką, pagal kurią perkančiosios organizacijos darbų pirkimuose visus aplinkos apsaugos kriterijus pritaiko tiekėjams kaip pirkimo techninių specifikacijų / pasiūlymų pateikimo reikalavimus bei atitinkamai atitiktį visiems aplinkos apsaugos kriterijams vertina pirkimo procedūroje.

Tokiais atvejais susiklosto itin didelė administracinė našta pasiūlymo pateikimo metu. Nors pirkimų vykdymo metu Darbo projektai dar nebūna parengti (jų parengimas numatytas vykdant sutartis), pirkimų sąlygose nustatomi reikalavimai tiekėjams jau teikiant pasiūlymus pateikti dokumentus, patvirtinančius, kad visi pagal pateiktus techninius projektus planuojami naudoti įtaisai ir medžiagos atitiks pirkimų sąlygose nurodytus aplinkos apsaugos kriterijus. Kai kuriais atvejais, tiekėjai, norėdami dalyvauti tokiuose pirkimuose, jau teikdami pasiūlymus, turi pateikti su pasiūlymu atitiktį patvirtinančius dokumentus dėl visų techniniame projekte numatytų elektros lempučių, santechnikos įtaisų, kietųjų dangų, gipso plokščių, termoizoliacinių medžiagų, dažų, medienos medžiagų ir gaminių, nors tikslus šių įtaisų ir medžiagų poreikis įprastai paaiškėja tik parengus Darbo projektą, ir tik po to rangovas, vykdydamas darbus, renkasi konkrečius gamintojus ir jų prekes, atsižvelgdamas į savo darbų organizavimo procesą ir eiliškumą.

LSA nariai atkreipė dėmesį, jog pirkimų vykdytojų reikalavimai darbų pirkimuose su pasiūlymu pateikti visus aplinkos apsaugos kriterijų atitikties įrodymus yra naudingi rangovams, kurie jau yra pirkę visas statybines medžiagas arba įrangą kituose projektuose, ir jau turi surinkę visus šių medžiagų bei įrangos sertifikatus ir kitus duomenis. Tačiau statybos įmonėms, kurios nėra anksčiau pirkusios atitinkamų statybinių medžiagų / įrangos iš tiekėjų, yra komplikuota gauti visą aplinkos apsaugos kriterijų dokumentaciją (praktikoje labai dažnai visa dokumentacija yra perduodama, kuomet įvyksta konkretus medžiagų / įrangos pirkimas).